Hur mycket vill du låna?

  • Lånebelopp:
  • Återbetalning:
  • Total lånekostnad:

Wish shopping – Sveriges största recension

Wish växer sig större inom marknaden för shopping online. Easycredit har testat Wish och ger dig svar på om företaget är seriöst, leveranstiden, hur en beställning går till och mycket mer.   

5 saker du behöver veta om Wish


Innehållsförteckning
 Vad är Wish?

Så går det till
 Hur betalar man?
 Akta dig för shoppingfällan
5 saker du behöver veta
 Gör din egen önskelista
 Easycredit testar Wish
 Statistikens tydliga språk
 Visste du att...
 Wish Closet – nästa steg
 Bli belönad – men hur?
 Avbryt din order
 Kundsupport
 Krånglig kundsupport

   

Vad är Wish? 

Wish är ett ledande bolag inom shopping via mobilen i både Europa och Nordamerika med över 25 miljoner användare i 50 länder. Bolaget grundades 2011 och erbjuder varor direkt från fabrik i Kina till konsumenter i olika länder, däribland Sverige. Några fysiska butiker finns inte, utan Wish är helt och hållet nätbaserad och all shopping sker via dess mobilapp eller hemsida. 

Leveranstiden sträcker sig visserligen upp till tre veckor beroende på vad du shoppar, men Wish har seglat upp som en populär e-handelsbutik tack vare sina extremt låga priser på produkter – såsom väskor, kläder och klockor. Detta beror dels på att det saknas mellanhänder, dels sägs det att den kinesiska staten subventionerar fraktkostnaden. Främst har Wish marknadsfört sig via Facebook.   

Statistik från 2013 visar att omkring en halv miljon människor använder Wish dagligen i en genomsnittlig längd på ungefär en halvtimme. Totalt lägger de till fem till tio miljoner produkter i sina så kallade önskelistor, eller om vi ska ange per person: 19 produkter per önskelista, om dagen.  

Peter Szulczewski, vd för Wish och tidigare höjdare på Google, grundade bolaget tillsammans med Danny Zhang, tidigare från bland annat Yahoo. Szulczewki berättar om affärsidén:  

”Vi byggde Wish för att leverera en fantastisk shoppingupplevelse för hundratals miljoner människor runtom i världen. Vi riktar oss till dem som gillar att handla via deras smartphone på ett underhållande sätt, och vi ser Wish som ett personligt köpcentrum i din ficka. För att kunna göra den personlig krävs att man opererar över hela världen och sedan dag ett har vi varit globala.”

I november 2015 kom uppgifter om att Szulczewski tackat nej till ett bud på motsvarande 86 miljarder kronor för Wish. Summan hostades upp av självaste Amazon, och även Alibaba uppges vara intresserat av att köpa upp Wish. Hittills har man dock fått kalla handen.

MER LÄSNING: Bli en vinnare på Tradera – vi visar knepen

Shoppa från Wish – så går det till

För att kunna shoppa från Wish måste du koppla upp dig via antingen e-post, Facebook eller Google+, alternativt ladda ner appen. Därefter blir du en användare på sajten, utan att behöva dela med dig av dina köp på Facebook om du inte vill. Du kan fritt lägga till produkter i dina önskelistor, och dessa kan andra användare ta del av genom att klicka in på din profil. 

Själva processen fungerar annars som i de flesta andra nätbutiker. Du surfar runt och hittar produkter du vill ha, lägger dem i kundvagnen och går slutligen till kassan. På så vis har du fått tag på en vara du önskar, men det intressanta är detta: om du beställer exempelvis fyra produkter kan de komma som fyra olika leveranser. 

Wish är nämligen endast en förmedlare, som hjälper olika företag att nå ut till dig. Wish fungerar då som länken mellan företaget och kunden. Det faktum att man blir ett skyltfönster för företagens produkter gör att företagen sparar stora summor, som vanligtvis är avsedda för marknadsföring i olika former. 

  

Kunder beställer från Wish, som i sin tur lägger order från fabriker. Fabrikerna levererar direkt till kunden.

Företagen lyckas alltså nå ut till dig samtidigt som du har fått tag på din önskade produkt. Beroende på vad du tidigare sökt på och införskaffat kommer Wish sedan att automatiskt filtrera sina produkter för just dig. Det blir som en skräddarsydd struktur, analyserad av algoritmer som matchar specifika användare med specifika produkter de är intresserade av.

   

Hur betalar man?

Att ett företag erbjuder olika betalningssätt är ett tecken på seriositet, och ett företag som bara har ett sätt att betala ska man vara misstänksam mot. I Wishs fall fungerar det lika bra med PayPal som med kortbetalning eller Google Wallet. 

Ett stort plus är att Wish erbjuder integrerade betallösningar med ett välkänt svenskt företag, nämligen Klarna. Värt att nämna är dock att Klarna endast fungerar som betalningsmetod om du shoppar via appen, och inte via dator eller webbläsare i mobilen.  

Wish tar bara betalt för fraktkostnaden och själva köpbeloppet, alltså inte för exempelvis tull eller moms. Men vid internethandel från ett land utanför EU gäller följande enligt Tullverket: shoppar du för ett värde av högst 1500 kronor är varan befriad från tull. När du hämtar din försändelse betalar du en importdeklarationsavgift.  

   

Gör din egen önskelista

När du tittar på olika produkter kan du välja att favoritmarkera dem. Detta innebär att de placeras i din önskelista, som du därefter navigerar till via din profil. Önskelistan går att döpa, exempelvis ”julklappar”, och fungerar som ett användbart verktyg både för dig och för dina nära och kära som kan se vad du önskar dig.   

 

Klickar du på din profil kan du även se en kategori som heter ”saker jag har köpt”. Via detta får du koll på varorna likt ett arkiv av dina köp. Det går också att byta ordning på alla dessa kategorier, exempelvis om du vill ha ”saker jag har köpt” före din önskelista.  

   

Easycredit testar Wish

För att själva få erfarenhet av hur processen går till från början till slut bestämde vi oss för att köpa en ryggsäck, armband, skjorta och sminklåda från Wish. 

Startskottet gick den 23 juli – och så här gick det till:  

 

1. Inne på den specifika sidan om produkten ser vi bland annat att den levereras till Sverige och 67 andra länder samt att leveranstiden uppskattas till omkring en månad, närmare bestämt 22-32 dagar. Vi väljer ”Köp”.  

-- 

  

2. Produkten placeras i vår kundvagn och vi får en övergripande bild av hela köpet. Vi väljer ”Till kassan”.

--

 

3. Efter ”Kundvagn” hamnar vi under fliken ”Leverans”. Här fyller vi i de nödvändiga fälten, vissa obligatoriska, innan vi väljer ”Fortsätt”.

--

 

4. Därefter väntar betalningen. Här fyller vi i antingen våra kortuppgifter eller använder PayPal. Ett minus är att det står ”kreditkort” när ett vanligt bankkort fungerar lika bra. Vi går vidare genom att välja ”Kontrollera Order”.  

--

 

5. Återigen får vi en övergripande bild, denna gång på själva ordern. Förutsatt att allting stämmer och ser bra ut väljer vi ”Lägg Order”. 

--

 

6. Vi kommer till en sida som visar att ordern är bekräftad, vilket vi ska få e-post om.

-- 

 

7. Vi tar emot e-post för bekräftelse samma dag som vi gjorde beställningen.

-- 

   

8. Den 24 juli, alltså dagen efter, får vi nästa e-post.

--  

 

9. Den 27 juli kommer nästa e-post och förkunnar att varan är skickad.

--  

10. Tisdag den 4 augusti, alltså tolv dagar efter att köpet av väskan bekräftats, får vi en avi om att varan är här. Den hämtas ut hos Posten.

--

11. Reflektioner efter att ha packat upp väskan? Först och främst var leveransen snabbare än vi hade förväntat oss och samtliga mått på väskan stämde överens med de angivna på produktbeskrivningen.  

Däremot trodde vi att väskan skulle vara i lite bättre kvalitet, och ett annat minus är att den har en liten defekt på dragkedjan. Dessutom såg den både större och mer robust ut på bilderna – en jämförelse ni kan se nedan:

Till vänster: bild från Wish.
Till höger: vår väska.
 

  

Vi passade även på att spela in ett videoklipp: 

 

Sammantaget är vi på Easycredit ändå nöjda med beställningen av väskan. Nackdelarna vägs upp av priset och det faktum att varan kom innan tre veckor hade passerat. 

Betyg: 3 av 5.  

-- 

Dock nöjde vi oss inte här, utan beställde hem flera produkter, däribland kläder och accessoarer. Först ut var ett brunt armband, som kostade nio kronor och ramlade in i brevlådan fyra dagar efter beställning. Efter tre dagars användning gick den dock sönder, blev oanvändbar och kvaliteten var därmed en besvikelse.  

Till vänster: bild från Wish.
Till höger: vårt armband.
 

 

 

Betyg: 1 av 5. 

-- 

Därefter kom vår nästa beställning – en sminklåda för 305 kronor. Denna var vi väldigt nöjda med och den motsvarade förväntningarna utifrån hur bilden på Wishs hemsida såg ut.  

Till vänster: bild från Wish.
Till höger: vår sminklåda.   

    

Betyg: 5 av 5 

-- 

Den fjärde beställningen hamnar under kategorin ”kläder” – en svart skjorta för 88 kronor. Den var inte av särskilt hög kvalitet och värre blev det när vi testade storleken. Vår testkille bär vanligtvis skjortor i storlek M eller S, men efter att ha surfat runt och läst att kläder från Wish kan vara små i storlekarna beställde vi den i L.

Läs mer: Allt du behöver veta om Mall of Scandinavia

Skjortan fanns i storlekarna M-XXXXL och Wish själva försåg oss med en storleksguide där måtten finns angivna i centimeter. När skjortan kom visade det sig att L var för litet. Den var alldeles för kort i ärmarna och tajt omkring bröstet. Ska du shoppa textilprodukter, såsom kläder, på Wish är det därför viktigt att läsa på om storlekarna. 

Till vänster: bild från Wish.
Till höger: vår skjorta.  

  

 

Betyg: 2 av 5. 

 

Vår slutsats av testet

Kvaliteten är varierande, i vissa fall rentav sviktande, vad gäller de fyra produkterna vi beställde. Armbandet gick sönder efter några dagar och väskan var skadad på ett ställe. Dessutom var skjortan i storlek L alldeles för liten. Däremot var vi väldigt nöjda med sminklådan.    

   

Statistikens tydliga språk

Enligt en färsk rapport har 83 % av de svenska internetanvändarna över 16 år någon gång köpt varor eller tjänster över nätet. Det råder ingen tvivel om att shopping online har vunnit terräng i människors vardag, men det slutar inte där. 

I en intervju med Breakit säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski att e-handeln generellt är på väg mot en ökad internationalisering. Han menar vidare att Wish och liknande bolag blivit ett av de största i Sverige inom shopping online utan att många ens har märkt det.

   

Visste du att… 

…det finns andra stora aktörer inom den här marknaden? Hit räknas Amazon, Ebay och AliExpress

   

Wish Closet – nästa steg 

Att köpa från fabrikerna är faktiskt inte allt som Wish har att erbjuda numera. Användarna har kunnat dra nytta av tjänsten Wish Closet sedan två år tillbaka, vilket innebär att man kan lägga upp tidigare införskaffade produkter och sälja dem till andra Wish-användare. 

Processen är väldigt enkel och inte helt olik Blocket. Användaren fotograferar sin produkt, publicerar den på sin sida, skriver mer djupgående information om produktens detaljer och anger priset. Wish bidrar å sin sida med kundsupport och förtydligande om både leveranstid och fraktkostnad för den specifika produkten.  

När produkten väl lagts upp på sidan går Wishs algoritmer ut på jakt efter potentiella köpare. Genom att läsa av vad användarna mest klickar sig in på eller adderar till sina önskelistor kan Wish nå ut med produkten till en mer snäv målgrupp. På det sättet har du som säljare nått ut till köpare över hela världen. 

   

Bli belönad – men hur? 

Något intressant med Wish är att du kan bli belönad. Du får då ett presentkort som kan användas för att köpa företagets produkter. Blir du belönad kontaktar Wish dig via e-post och du får några dagar på dig att nyttja presentkortet. 

Problemet? Det framgår inte på deras hemsida hur man egentligen tjänar in en belöning. Ett förtydligande hade av naturliga skäl varit på sin plats. 

   

Avbryt din order 

Om du har shoppat och plötsligt ångrar köpet kan du avbryta din order med några knapptryck. Det enda som krävs är att varan du har beställt ännu inte skickats iväg. Återbetalningen sker då inom antingen fem till sju dagar (vid betalning med kort) eller tre dagar (vid betalning med PayPal).  

Skulle det vara så att varan anlänt och du är missnöjd av någon anledning finns möjlighet att returnera eller byta. Du kontaktar Wishs kundsupport och berättar om ditt specifika ärende. Det är upp till dig om du vill ange order-ID eller inte, men inloggad måste du vara.   

Vill du hålla dig uppdaterad om din återbetalning kan du kontakta kundsupporten. Har du gjort allt detta innebär det att du utnyttjat din rätt till öppet köp. Däremot får du inte tillbaka de kostnader som Wish inte ansvarar för, såsom frakten, men också den eventuella frakten du betalar för att skicka tillbaka varan. 

   

Akta dig för shoppingfällan

Det är lätt att sväva iväg och handla alldeles för mycket enbart för att produkterna är billiga. Viktigt här är att se upp och följa det gamla ordspråket ”många bäckar små gör en stor å”, eftersom flera produkter utgör tillsammans en hög totalsumma, oavsett hur billiga de är. Wish är ett naturligt val om du vill spara pengar. 

   

Kundsupport 

Vi nämnde Wishs kundsupport och det är relevant att fortsätta på det spåret. Den är nämligen ett plump i protokollet för den växande jätten. Vi upplevde den alldeles för invecklad och bestämde oss för att ta en närmare titt på tre olika sätt: via appen, mobil webbläsare och datorn.  

1. Appen  

”Kundsupport” finner du här genom att gå in på menyn och därefter ta två virtuella steg.  

Steg 1  

  

Steg 2  

Först när du har valt ”Kontakta Kundsupport” och att du har problem med ”Något annat” kommer du fram till ett formulär. Här är ditt namn och din e-post redan angivna. Ett fält är öppet för dig att berätta om ditt problem och längst ner meddelar Wish att du bör få svar inom tre vardagar.  

2. Mobil  

Om du väljer att besöka Wish via din mobila webbläsare är kvaliteten klart sämre. Trots att du är inloggad och går till menyn finner du ingen rad som heter ”Kundsupport”.   

 

I stället får du klicka in dig på ”Hjälp”. Du kommer då in på en sida full av, förvisso nyttig, information i form av flera punkter. Det är inte förrän du tittar allra längst ner på listan som du finner ”Kundsupport”.   

Väljer du ”Kundsupport” hamnar du på en sida med tre tomma fält: Ämne, order-ID (valfritt) och meddelande. En förutsättning för att du ens kan komma in på den här sidan är att du är inloggad. Därför behöver du inte ange e-postadress eller telefonnummer. Wish vet redan vem du är.  

3. Dator 

När du är inloggad på Wish via datorn trollas en flik fram till vänster. Den heter ”Kundsupport” och finns bara om du är inloggad. Klickar du på den dyker samma fält upp som när du går in på ”Kundsupport” via mobilen.  

Du fyller i ämne, order-ID (valfritt) och meddelande. När du har tryckt på ”Godkänn”-knappen postas meddelandet till Wish och följande svar ersätter den lilla kundsupport-rutan: 

  

Ett annat tillvägagångssätt är via sidfötterna, alltså ett slags fält längst ner på sidan. Här finns ”Leverantörer”, ”Returpolicy” – och ”Kontakt”. Väljer du den sistnämnda kommer du in på en sida på engelska:  

När du har skickat iväg din e-post får du ett meddelande längst upp i rutan, på ett blått fält, om att du inom kort får e-post som bekräftar.   

 

   

Krånglig kundsupport 

Överlag upplever vi kundsupporten som krånglig och knappast smidig för den som vill ta kontakt med företaget. Det vägs visserligen upp av flera automatiserade svar vid en hel del standard-frågor.    

Den stora frågan är dock om det är tillräckligt, eftersom besökaren förmodligen vill känna att kundservicen är trygg och professionell. Avsaknaden av en e-post och, framför allt, av ett telefonnummer är den stora anledningen till att vi anser att Wishs kundsupport går att förbättra. 

Det faktum att det dröjer upp till tre vardagar innan man får svar spelar också in. Det ska dock tilläggas att vi fick svar, på engelska, efter mindre än en timme. Så här såg det ut:  

Någonting vi också noterat är att Wish skickar ett flertal e-post, i princip ett om dagen, om du är kund hos företaget. Detta är förståeligt ur Wishs synvinkel eftersom de vill att du återkommer, men från kundens sida kan det uppfattas som störande om det snuddar orimliga proportioner. 

   

5 saker du behöver du veta om Wish  

Hur fungerar Wish?
Wish är en förmedlare och fungerar som en länk mellan företag och kund. Beställer du exempelvis fyra produkter kan de därför komma som fyra olika leveranser. Priserna är låga, men leveranstiden oftast lång. Numera kan privatpersoner köpa och sälja till varandra via Wish.

Är det ett seriöst företag?
Ja.

Hur är kvaliteten?
Varierande. Det beror på vad du beställer. Kläder är inte att rekommendera.

Hur är kundsupporten?
Den kunde ha varit bättre. Framför allt är det ett stort minus att den är ganska krånglig samt att det inte går att ringa till Wish. Däremot får du svar ganska snabbt.

Hur betalar man?
Via bankkort eller PayPal. Betalar du via Wishs app kan du också använda dig av Klarna.

Sammanfattning  

Wish är att betrakta som ett seriöst, stort och växande bolag med låga priser, sviktande kvalitet och vanligtvis långa leveranstider. Du kan både köpa och sälja via Wish. Varorna ser i princip ut som på bilderna, men en krånglig och ganska bristfällig kundsupport drar ner på helhetsbetyget från Easycredit. Vi tycker inte att det är värt att shoppa från Wish om det inte är mycket billigare eller om det inte rör sig om en vara som inte finns i din närhet.

14 augusti 2015

Vi behandlar din ansökan,
vänligen vänta...