Hur mycket vill du låna?

  • Lånebelopp:
  • Återbetalning:
  • Total lånekostnad:

19 okända knep för att hitta billigaste resorna

Här delar vi med oss av tipsen du inte tänkt på när du letat billiga resor. Följ guiden och gå igenom varje tips så kommer du med stor säkerhet betydligt billigare undan nästa gång det är dags att boka flyg och hotell.  

 

 

 

Var det bättre förr?

Ungefär sex miljoner svenskar åker på semester minst en gång per år, som varar i minst en vecka. Många åker till och med fler än en gång per år. Resebranschen har minst sagt mycket att stå i. Om vi reser tillbaka i tiden, ungefär tio år, så är det mycket som hänt på marknaden. Vårt tidigare konsumentbeteende gick ut på att vi besökte ett, oftast lokalt resebolag, som kunde heta Resia eller Ticket och pratade resor med en försäljare. Enkelt då – men inte idag. 

I takt med att tekniken snabbt utvecklats har människorna ändrat beteende. Som konsumenter har vi blivit latare och ställer högre krav, exempelvis att en resa idag ska kosta betydligt mindre. Resebranschen har anpassat sig till beteendeförändringarna, vilket konkret innebär att bokning av en resa numera sker hemifrån, eller till och med när vi är på språng – via dator och numera även via mobil. Det är inte längre ett omfattande projekt att boka sin resa. Allt sker mycket enklare, snabbare och framförallt billigare. Men när saker börjar gå fortare ökar risen att göra fel.

En titt på dagens resebransch ger bilden av att utvecklingen kan ses från två olika perspektiv. Vi ser lätt fördelarna som vi nämnt ovan, men faktum är att med ny teknik kommer också en del nackdelar, som i värsta fall kan innebära att vi som kunder blir rejält blåsta. 

Resebranschen online är mer eller mindre en djungel av aktörer som innehåller massvis med frågetecken och osäkerhet för konsumenten. Vissa blir frustrerade, tappar tålamodet och till och med känner sig lurade när de bokar sin resa online. Klyschan ”det var bättre förr” ligger nära till hands och visst, det var ju faktiskt enkelt att träffa en fysisk person på den lokala resebyrån som ordnade allt.  

 

Olika typer av aktörer

Marknaden är svår att överblicka. För att underlätta jämförelsen har vi delat upp aktörerna i tre olika kategorier.

Fysiska resbyråer – de traditionella företagen
Luttrade resenärer känner redan till de stora resebolagen Apollo, Fritidsresor, Resia, Ticket och Ving. Tidigare var dessa aktörer helt dominerande, men bara under de senaste åren har branschen revolutionerats av nya uppstickare som bara finns på internet. Genom att kapa kostnader som traditionella resebyråer dras med, har de på kort tid lyckats ta stora marknadsandelar. Något som lett till att vi inte bara snickrar ihop vår egen resa online utan även bokar och köper resan online. Helt enkelt är det långtifrån lika självklart vilket företag man vänder sig till längre. Kraven på oss konsumenter att jämföra resor har alltså blivit betydligt högre, samtidigt som den som aktivt lärt sig jämföra kan tjäna många tusenlappar. 

Onlineresebolag – den nya generationens resebolag 
När konsumenterna flyttade till nätet öppnades möjligheter för nya resebolag att på ett smidigt sätt börja sälja resor online. Travellink, som etablerades år 2000, är idag en av Nordens ledande researrangör med verksamhet endast på internet. 2011 köptes företaget av Frankrikes största resebolag, GoVoyages, som funnits sedan 1997. Företag som Travellink erbjuder paketresor, flygbiljetter eller hotellbokningar till konsumenter.

Travelstart är en annan aktör som etablerades 1999 och är idag en av Sveriges största resebyråer. Företaget har kontor i många olika länder och blev, likt Travellink, uppköpt av ett större företag vid namn European Travel Interactive (eTRAVELi).

Affiliates – resebranschens jämförelsesajter
Än så länge är det inte mer komplicerat än att en bransch helt enkelt flyttat in i webben. Tyvärr stannar inte utvecklingen här utan resebranschen har precis som andra branscher fått förhålla sig till jämförelsesajterna, som i branschen kallas för ”affiliates”. Kortfattat kan man säga att ett affiliateföretag oftast drivs av personer som är duktiga på att få sin hemsida att synas högt upp på sökmotorer, främst Google. De ser till att de får höga positioner när du exempelvis söker på ord som ”boka billig resa” och får på så sätt väldigt höga trafikvolymer. 

Deras affärsidé går ut på att så många ressugna personer som möjligt ska gå in på deras sajt där de jämför och presenterar resebolagens priser så att kunden kan hitta den mest lämpliga resan på ett så enkelt sätt som möjligt. 

När du väl bestämt dig för att boka en resa och valt den händer någonting intressant. Du hänvisas nämligen bort från affiliateföretagets hemsida och landar på resebolagets hemsida. När du väl köper din resa gör du alltså det hos resebolaget och då får jämförelsesajten en provision eftersom de förmedlat köpet av resan.  

Några av de kändaste jämförelsesajterna i resebranschen är Flygstolar.se, Flygresor.se och Destination.se. En slutkund som inte riktigt är insatt i hur resebranschen fungerar kan tro att dessa företag är riktiga resebolag. Det är de alltså inte utan de fungerar precis som vilken prisjämförelsesajt som helst, exempelvis Prisjakt eller Insplanet. 

19 tips för att hitta billigaste resan på nätet   

Så, du har bestämt dig för att boka din resa online. Bra. Beteendet med att boka resan på nätet har inneburit en stor fördel för konsumenterna. Priserna har nämligen pressats eftersom konkurrensen hårdnat. En snabb genomsökning räcker för att upptäcka att man betalar betydligt mindre idag för en resa jämfört med för bara fem år sedan. En sak som är bra att hålla i minnet är dock att lägre priser också kan innebära sämre kvalitet. Det finns gott om bra råd för den som vill spara pengar på allt möjligt men våra tips är framtagna för att du ska kunna boka och resa så billigt som möjligt. 

Så hittar du billiga hotell   

1. Utforska ditt rum
Hotellen erbjuder oftast de bästa rummen till kunder som bokar direkt från hotellet. Har du hittat ett riktigt bra pris kan det bero på att rummet inte är lika bra. Utforska därför inte bara hotellet noggrant utan säkerställ även att ditt rum inte är dåligt genom att gå in på hotellets hemsida eller till och med ringa dem. Passa även på att informera hotellet om allergier eller övriga hinder.   

2. Använd utländsk IP-adress och få bättre pris
Ett väldigt okänt trick när du bokar ditt hotell är att surfa via en utländsk IP-adress när du bokar. På så sätt får du billigare priser då du kan ta del av valutakursskillnader. Att surfa via ett annat IP-nummer är väldigt enkelt och går att göra på flera olika sätt. När vi genomförde detta test laddade vi ner webbläsaren TorBrowser. Så fort du surfar via TorBrowser används utländska IP-adresser och du är med andra ord helt anonym. 

Vi gjorde ett snabbtest. På den första skärmdumpen surfade vi in på trivago.se och hittade Hilton Hawaiian Village Waikiki som kostar 2 814 kr via trivago.se och en svensk IP-adress, precis som de flesta av oss gör. När vi använde taktiken med att surfa in via en utländsk IP-adress såg vi att kostnaden för exakt samma hotell och samma period blir 278 dollar vilket i skrivande stund motsvarar 2 265 kr. 

Resultat: Du sparar alltså 549 kr per dag eller 3 843 kr på en vecka genom några få klick.   



3. Använd Google Maps
Du kan ha hittat ett väldigt fint hotell som ligger långt bort från det mesta. Lär känna området med hjälp av Google Maps.

4. Filtrera rätt
De flesta som bokar hotell börjar med att göra en sökning på Google. Därefter hamnar de oftast hos en jämförelsesajt. Där väljer de datum, anger antal personer och väljer resmål. Sedan börjar man filtrera sin sökning och här uppstår en möjlighet som inte alla känner till. Eftersom tekniken är så komplicerad i alla led som vi beskrivit innan så kan faktiskt filtreringsinformationen vara felaktig.

Viktigt är att du säkerställer att informationen är korrekt genom att kontakta hotellt direkt men samtidigt ta tillfället i akt att inte filtrera för mycket. Du kanske hittar ett hotell som faktiskt har en pool men som via jämförelsesajten presenteras utan pool. När du hittar ett sådant hotell blir priset oftast väldigt lågt eftersom många filtrerat bort just det hotellet i sin jakt på den sköna poolen.  

5. Akta dig för Ryan Air-effekten
Många hotell erbjuder låga rumspriser men tar betalt för i stort sett allt annat. Exempelvis om du behöver en hårfön, eller en telefonladdare. Kontrollera därför vad som ingår i priset.

6. Bli inte bländad av hotellstjärnor
Visst är antalet stjärnor på ett hotell en bra indikering på kvalitet men de flesta har nog märkt att kvaliteten på stjärnorna varierar beroende på vilket land man åker till. En annan klassisk fälla är charterbolagens egna stjärnor. Ving är ett bra exempel på en av de aktörer som använder eget betygsystem som de presenterar på ett vilseledande sätt. Kunden tror ofta att det är hotellets egna stjärnor som redovisas. Studera detta noggrant så ser du mönstret. Oftast har ett hotell fler Ving-stjärnor än egna stjärnor.   

  

7. Testa olika datum
Köp aldrig flygbiljetterna eller hotellrummet innan du bildat dig en helhetsuppfattning om ditt resmål. En sak som du alltid ska testa är att ändra datum när du bokar hotell. Du kan spara tusenlappar om du exempelvis åker på en onsdag istället för en måndag och samma sak gäller när du ska boka din flygbiljett.

8. Recensioner
Ett måste när du bokar hotell. Gå in på världens största recensionshemsida Tripadvisor och lägg ner minst en timme på att läsa recensioner. Se till att det är tillräckligt många recensioner och att de flesta är bra. Titta extra noggrant på de dåliga recensionerna. 

9. Jämför – och kontakta hotellet
Boka inte första bästa pris på en av jämförelsesajterna. Jämför priset med minst 3-4 hemsidor och gå till slut in på hotellets egen hemsida och kontakta dem för att fråga ifall de kan erbjuda ett bättre pris. Ofta kan de gå med på det för att slippa betala provisioner till alla olika led i kedjan. Dessutom kan de ha kampanjer med priser som är svåra att slå.

10. Måste du åka under högsäsong?
Om inte kan du spara mycket pengar på att åka när efterfrågan är lite lägre. Exempelvis är priserna dyrare i juni – augusti jämfört med exempelvis maj eller september.

11. Alternativ till hotell
Beroende på resmål kan det vara bra att ta sig en titt på alternativa boenden. Om du kan kapa alla led när du bokar hotellrum skulle du spara tusenlappar. Spendera därför lite tid på hemsidor där ägare till villor, lägenheter, stugor etc. hyr ut direkt själva. Världens största aktör heter AirBnb och erbjuder ett brett sortiment.   

Vi gjorde en jämförelse mellan ett 5-stjärnigt hotell på Jumeirah Beach i Dubai via jämförelsesajten Trivago och alternativet residence-boende på en av palmerna via AirBnb. Båda varianterna är placerade nära varandra geografiskt, har direkt tillgång till stranden och erbjuder en exklusiv vistelse.  

Resultatet: Genom att boka via AirBnb sparar du hela 12 236 kr för en veckas vistelse.

Förutom AirBnb finns även företaget Homaway.se men även på Blocket finns ett stort utbud av lägenheter, rum eller villor utomlands som går att hyra till kanonpriser.  

 

 

 

12. Rabattkuponger
När du väl hittat ditt hotell kan du med en enkel metod spara flera tusen kronor. Du behöver helt enkelt bara göra en enkel Google sökning på exempelvis ”Hotels.com rabattkod”. Klicka därefter på de 5 första sökresultaten på Google och försök ange koderna som visas på, i det här fallet, Hotels.com när du ska slutföra ditt köp.

Resultat: Föreställ dig att du köper boende för ungefär 15 000 kr och anger rabattkoden med exempelvis 10 % (som är populär hos just Hotels.com) så har du med några få klick sparat 1 500 kr.  

 

Klicka på ”Visa kod och öppna sida” och ange koden i fältet ”Använd rabattkod” på den högra bilden. 

13. Se upp för Photoshop
Tänk på att alla hotell och resebolag som säljer rum på hotell använder professionella fotografer till sina kataloger eller hemsidor. Ungefär samma mönster som när bostadsmäklare anlitar fotografen för att fotografera bostäder. Bilderna är nödvändigtvis inte felaktiga men ha bara i åtanke att verkligheten kan se annorlunda ut jämfört med bilden som är förfinad i Photoshop. 

Ett tips är att söka upp hotellet hos företaget Trivago som låter användare runtom i världen dela med sig av sina privata fotografier. Då får du en korrekt verklighetsuppfattning om hur hotellet verkligen ser ut. Aftonbladet skrev 2011 en skrämmande artikel om hur vi konsumenter luras av resebolagen där de tog upp det extrema fallet med bilder på ett hotell som inte alls motsvarade verkligheten. Hotellet var i själva verket rena rama byggarbetsplatsen.  

 

14. Boka ”hemligt” hotell
I hotellbranschen finns alltid lediga rum. Under lågsäsong blir de lediga rummen ännu fler. Av den anledningen har många hotell världen över kopplat upp sig mot en tjänst som går ut på att du som konsument köper ett rum till ett kraftigt rabatterat pris (ibland upp till 80 %) utan att veta vilket rum eller hotell du ska bo på. Du får veta hur många stjärnor hotellet har och se läget på en karta men inte så mycket mer. De flesta av dessa tjänster har ganska hög kvalitet på hotellen som är kopplade till dem vilket gör detta sätt att boka hotell intressant. Har du tur hamnar du på ett lyxhotell till priset av ett budgethotell men det är fortfarande något av en chansning. Ungefär som att åka på en ospecificerad charterresa.

En av de allra mest kända aktörerna inom denna nisch är Hotwire.com men även Jetsetter.com samt SecretEscapes.com är populära aktörer. När det gäller den sistnämnda får du som kund veta vilket hotell det är innan du slutför din bokning.

15. Ta hjälp av forum
Det finns faktiskt okända metoder att luska fram vilket hotell det är. En van resenär som Easycredit varit i kontakt med har bokat hotell via Hotwire flera gånger de senaste sju åren och kunnat lista ut vilket hotell det är han bokat genom att ha gått in på Hotwires forum www.betterbidding.com. Han uppger samtidigt att han alltid jämfört priset som han betalat jämfört med ordinarie priser på webben och att han i snitt betalar 2-3 gånger mindre.   

Så hittar du billiga flyg 

16. Testa olika flygplatser
Undersök ifall din destination har andra flygplatser i närheten genom att använda Google Maps. Isåfall kan du ändra på destination och se ifall priserna är lägre till de andra flygplatserna. Glöm inte att räkna in resekostnaden ifall du behöver åka taxi eller buss från den andra flygplatsen. 

17. Har du tittat på flygbolagets sajt?
Nöj dig inte med priserna som du ser på jämförelsesajterna. Ibland kan exempelvis Norwegian ha bättre priser och erbjudanden på sin egen hemsida. Ett bolag kan till exempel gå ut med ett tidsbegränsat erbjudande om billiga flygresor som inte går att hitta via jämförelsesajten.

18. Tätt inpå eller långt innan?
Här går teorierna isär men vår uppfattning är att det beror på resmålet. Enligt Momondo, som är en av världens största jämförelsesajter, sparar man i genomsnitt 29 % på att boka biljetterna 53 dagar i förväg. De uppger även att priset blir som dyrast samma dag som avresan. 

Momondo säger även att tisdagar är billigast medan lördagar är dyrast och att det skiljer hela 13 % i snitt mellan dessa dagar. Vidare säger de att kvällsavgångar är billigast medan eftermiddagarna i snitt är 6 % dyrare. Travellink, som vi tidigare nämnt, rekommenderar att man ska boka resan på en torsdag. Då är priset till exempelvis New York i snitt 1500 kr lägre än om du bokar på en måndag som de uppger är den dyraste dagen.  

Travellink säger även att juli är den bästa månaden att boka långflygningar och att du sparar 1000 kr i snitt jämfört med den dyraste månaden som är oktober. Däremot är december den billigaste månaden för flygbiljetter inom Europa medan februari är den dyraste. 

 

19. Sjukt billig flygstol
Det finns en metod att köpa billiga flygstolar som är ytterst ovanlig men fullt fungerande. Ponera att du ska åka till Cypern och hittar en billig flygbiljett som tar dig dit men att flygbiljetten som tar dig hem, av någon anledning, blir mycket dyrare (vanligt scenario). I många fall så känner man sig tvungen att köpa den dyra biljetten eftersom det inte finns något annat alternativ. Men faktum är att det finns en smart metod som gör att du kan komma billigt undan på hemvägen.   

Allt du behöver göra är kolla upp ifall det går charterresor till samma resmål och kontakta resebyrån som arrangerar paketresan/charterresan. Charterbolagen flyger oftast till ett resmål i ett fullt plan men återvänder utan passagerare. Om returresan matchar ditt datum kan du kontakta charterbolaget och köpa en biljett för några hundra kronor eftersom planet ändå är tomt. Två enkelresor kan alltså vara billigare än en tur- & returresa. Hurra!  

Företagen i resebranschen 

Många vet inte om att det bara finns ett fåtal stora aktörer som äger nästan alla varumärken på marknaden. Nedan ser du två exempel på stora företag som äger många välkända varumärken som de flesta tror konkurrerar med varandra. 

Expedia Inc. äger följande varumärken

 

 

 

Priceline Group äger följande varumärken 

 

  

Flygstolar.se: "Vi gör det tunga jobbet åt kunden"

Vi intervjuade Pierre Messo, affärsutvecklare på Flygstolar.se, en av branschens största jämförelsesajter.

Varför har ett och samma företag flera olika varumärken?
– Det kan vara av olika anledningar. De kan ha ett varumärke som marknadsför sig med låga priser medan andra varumärken gör tvärtom, de marknadsför lyxigare resor. Det kan också vara så att olika varumärken hämtar sina data från olika GDS (Global Distribution System) och riktar sig mot olika marknader.  

– Sen är det vanligt att stora resebyråer köper upp mindre byråer och sedan låter de dessa leva vidare då de redan har en trogen kunddatabas. Även tillgänglighet i diverse klasser på flyget kan se annorlunda ut beroende på varumärke. 

Varför ska jag boka via en jämförelsesajt istället för att boka direkt?
– Flygstolar.se gör det tunga jobbet åt kunden. Istället för att du ska behöva besöka en rad olika resebyråer, göra sammanställningar och se vilket alternativ som är billigast och snabbast så gör vi det åt dig. Resenären sparar både tid och pengar. 

Pierre ser i princip enbart fördelar i att hitta billiga flygresor genom jämförelsesajterna. Han menar att samma sak gäller för hotellen. 

– Går du direkt till en hotelleverantör hittar du inte alla hotell på orten utan endast de som just denna leverantör har samarbeten med. Via oss får resenären i stort sett alla tillgängliga hotell eftersom vi hämtar information och priser från många olika leverantörer åt kunden och sammanställer informationen på ett enkelt sätt

 

Är alla sökmotorer kopplade till en internationell databas? Vad heter den och hur fungerar det?
– Flygstolar.se har ingen direkt koppling till dessa GDS:er, utan det är resebyråerna som vi samarbetar med som har det. Vi hämtar vår data från resebyråerna och eventuellt flygbolagen eller hotellkedjorna.

Vad har ni som jämförelsesajt egentligen för ansvar gentemot kunden? Låt säga att kunden är missnöjd med någonting. Ska de isådana fall ringa er eller resebolaget?
– Är de missnöjda med själva tjänsten ska de kontakta oss. Vi brukar ge våra användare en liten belöning när de hittat något som inte fungerar som det ska och korrigerar sedan för att förbättra användarupplevelsen. Det händer dock att vissa mejlar oss angående sin bokning och har frågor och då hänvisar vi till resebyrån de gjort bokningen hos eftersom vi inte har tillgång till kundinformationen.

Hur kan ni erbjuda lägre priser än själva resebolaget?
– Det är själva resebolaget som erbjuder priserna och vi ändrar aldrig dessa för det kan vi inte. Däremot är det så att kunden ofta får ett billigare pris via oss eftersom resebyråerna slåss med varandra om att få välja just den resan resenären sökt. De har alltså konkurrens. Går man direkt till deras egna sidor kan man få helt andra priser eftersom de inte har någon konkurrens från andra på sin egen sida.

Vilka är dina bästa tips för att boka en så billig resa som möjligt?
 

1. Använd en prisjämförelsetjänst för både flyget och hotellet. 

2. Paketera själv. Du hittar ofta samma resa till lägre pris än t.ex. charterbolagen och du har större möjligheter att skräddarsy din resa precis som du vill och begränsas inte av datum eller hotellalternativ. 

3. Var ute i god tid. Reguljärflyg blir dyrare ju närmare inpå resan du kommer till skillnad från sista minuten charter. 

4. Var flexibel. Plus eller minus några dagar kan spara dig tusenlappar ibland.  

5. Testa olika rumsalternativ när du bokar hotell.

Finns det någon anledning att boka genom en fysisk resebyrå? 
– Idag finns inte många fysiska resebyråer kvar och det är av den enkla anledningen att allt kan göras minst lika bra på nätet. En skillnad är att du får en personlig service, något som äldre ofta vill ha och är vana vid.  

Så undviker du att bli lurad 

Känslorna är blandade kring att boka resan online. Många tycker naturligtvis att det är smidigt medan andra föredrar det traditionella bokningssättet. Tyvärr finns fortfarande många resenärer som känner sig lurade när de bokat sin resa på nätet. 

Du har säkert varit med om att du spenderat flera timmar, kanske flera dagar, med att leta billiga flyg och billigt hotell. Du går in och jämför de olika aktörerna online, känner stressen när hemsidorna skyltar med ”endast 2 rum kvar” eller ”endast 3 flygstolar kvar”.

Frustrationen ökar och till slut bestämmer du dig för att slå till. Skönt att få ett slut på det här eländet, tänker du. När du ska slutföra köpet på resebolagets hemsida får du meddelandet ”Tyvärr går det inte att boka denna resa” eller ”Tekniskt fel” eller i värsta fall så har priset ändrats – till din nackdel, förstås.   

 

Vad är det egentligen som händer när dessa scenarion uppstår? Blir du lurad av resebolagen? Är detta en slipad affärsstrategi i hopp om att du p.g.a. frustrationen och brist på tålamod ändå bestämmer dig för att boka resan till ett högre pris? 

Vi bestämde oss för att ringa upp Flygstolar.se igen:

– Då vi inte sitter med resebyråns teknik i knät vet vi aldrig vad som egentligen händer bakom spakarna. Men de seriösa spelarna har med största säkerhet inte något sådant fult spel i omlopp för det skulle de förlora på i slutändan. Dock kan det finnas flera anledningar till varför detta kan hända ibland. Att det finns ett begränsat antal platser kvar stämmer förmodligen. Efter det finns det fortfarande platser kvar men till ett annat pris. Det är en naturlig del i efterfrågan och tillgång, säger Pierre Masso.

Ibland verkar det också som att tekniken helt enkelt strular ibland, vilket kan bero på flera saker. 

– Mellan en resebyrå och en GDS finns ofta en cache för att inte resebyrån ska göra många sökningar i onödan då priserna inte ändras så ofta. Därför kan det ibland bli så att platserna tagit slut men att resebyrån inte hunnit uppdatera sin cache. Resebyrån i sin tur kan skicka den informationen vidare till prisjämförelsetjänsten som inte har annat att visa än det den får av resebyrån. Oftast cachas detta inte länge, men det kan räcka för att missödet ska uppstå. 

Vår slutsats är att de seriösa aktörerna förmodligen inte vill luras. Konkurrensen är hög och vi tror att seriösa spelare värnar om användarvänligheten på hemsidan och jobbar för att förenkla hela köpprocessen när vi bokar resor. Tekniken förbättras dessutom hela tiden.  

Här är resebolagen med flest anmälningar

Precis som i alla branscher så skiljer sig kvaliteten på tjänsterna bland företagen även i resebranschen. Att ett företag har missnöjda kunder är inte ovanligt och behöver inte heller betyda att det är ett dåligt företag. Däremot anser vi att många anmälningar indikerar att du som kund förmodligen inte kommer bli bra behandlad om det är så att du blir missnöjd med resan.  

 

Följande företag har flest anmälningar hos Konsumentverket:  

Företag - Antal anmälningar - Företagets omsättning 2013

Ving - 65 st - 4,8 miljarder 

Fritidsresor - 32 st - 11,4 miljarder 

Apollo - 23 st - 6,9 miljarder 

Solresor - 8 st - 1,6 miljarder

Ovan syns antalet anmälningar i förhållande till företagets omsättning som visar hur stort företaget är. Det mest intressanta i ovanstående tabell är att Ving säljer färre resor än både Fritidsresor och Apollo men har samtidigt överlägset flest anmälningar. Vårt tips till dig som resenär är att ha detta i åtanke om du bokar din resa via Ving. 

Easycredit har varit i kontakt med två av de personer som anmält Ving genom åren. Så här säger Göran:

– Jag bokade en resa med min bror till Golden Sands i Bulgarien via Ving och hamnade på ett hotell som på Vings bilder såg ut som ett fräscht 3-stjärnigt hotell. När vi väl kom dit var det så äckligt att vi bestämde oss för att inte kunna bo kvar. Det var smutsiga kuddar med fläckar, myror och otroligt ofräscht. Vi försökte få hjälp av Ving men de gav oss verkligen kalla handen. Vi lämnade faktiskt ”hotellet” och fick boka nytt hotell på plats på nytt. Resan kostade skjortan och det var inte värt det. Aldrig mer Ving! 

Även Helene blev missnöjd: 

– Jag och min man åkte till Alcudia på Mallorca och bokade ett 4-stjärnigt hotell. På plats såg vi att hotellet egentligen var 3-stjärnigt. Efter långa samtal med Vings representant på plats där vi uttryckt att vi ville bli uppgraderade till ett 4-stjärnigt hotell eller åtminstone bättre rum (våra var i ganska dåligt skick) konstaterade de att vi endast hade ett alternativ och det var att vi kunde köpa upp oss till ett dyrare hotell. De var alltså helt omedgörliga och tog inte oss på allvar.  

Så gör du om resebolaget behandlat dig illa 

Samtliga svenska resebolag måste följa lagar och riktlinjer. Konsumentverket är den myndighet som granskar resebolagen för att se att de följer lagarna. De säkerställer bl.a. att deras marknadsföring inte är vilseledande, att deras avtalsvillkor är skäliga och att resenärernas rättigheter efterlevs.

I förhållande till hur många resor som säljs årligen är den procentuella andelen klagomål förhållandevis få men när du som konsument hamnar i en olycklig situation, p.g.a. resebolaget, bör de lyssna på vad du har att säga och försöka göra allt de kan för att du ska bli nöjd. Om resebolaget är helt omedgörligt bör du:  

 Anmäla företaget till Konsumentverket – se klagoguide här   

 Anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden  

 Kontakta media och berätta vad som hänt

 Dokumentera det du är missnöjd med, exempelvis dåligt hotell  

 Skriva om din upplevelse på Sveriges största reseforum 

Reseforum
Reseguiden
Travelforum
Travelpix
Flashback
Tripadvisorsupport 

 Berätta om dina upplevelser på sociala medier så att alla dina vänner få ta del av vad som hänt

 Publicera inlägget på resebolagets Facebook- och övriga sociala mediesidor

 Skriva ett brev och skicka det till ledningen med en sammanställning på ovanstående punkter så att de tar reklamationer på större allvar. På så sätt hjälper du andra resenärer att förhoppningsvis inte hamna i liknande situationer samtidigt som du med stor sannolikhet kan få kompensation för ditt besvär.

Källor:

Flygstolar.se
Konsumentverket
Statistiska Centralbyrån
Intervjuer med resenärer

29 april 2015

Vi behandlar din ansökan,
vänligen vänta...