Hur mycket vill du låna?

  • Lånebelopp:
  • Återbetalning:
  • Total lånekostnad:

16 tips – så undviker du oseriösa företag på nätet

Hur vet du om ett företag på nätet är seriöst eller inte? Med Easycredits tips reducerar du risken att någonsin bli lurad på nätet.

TA MIG TILL TIPSEN

Svenska e-handlare. Så sent som 2012 snickrade Konsumentverket ihop en granskning av 413 svenska e-handlare. Det visade sig att mer än hälften bryter mot något av lagens informationskrav samt att närmare hälften hade felaktig eller ingen information alls om ångerrätten.

Cecilia Tisell, ställföreträdande Konsumentombudsman, var besviken över resultatet:

– Många konsumenter befinner sig i ett informationsunderläge mot företagen. Därför måste de kunna lita på att de får korrekt information om sina rättigheter, sa hon.

Tisell reagerade på att företagen helt enkelt bröt mot lagen. De är nämligen skyldiga att informera kunden om att ångerrätten gäller i 14 dagar, på samma sätt som de ska informera om priser, betalningssätten och leveranskostnaderna. Tittar vi närmare i förstoringsglaset är det lätt att förstå hennes besvikelse.


Nätets nackdel

Internets enorma kliv har underlättat och öppnat upp nya vägar, men har naturligtvis sina nackdelar också. En av dessa är när du som privatperson kan uppleva svårigheter i att bedöma om ett företag är seriöst eller inte på nätet.

Att undvika oseriösa näthandlare är svårt, då internets stora möjligheter har medfört svårigheter. Det är lätt att gå vilse på nätet – men har du rätt verktyg kan du åtminstone få lite mer kött på benen för att säkerställa företagets seriositet. 

Easycredit har därför listat några tips som förhoppningsvis kan fungera som hjälp på traven.

   

 

1. Använd KO
Att kolla hur många anmälningar företaget har hos Konsumentverket (KO) är ett utmärkt sätt att försäkra dig om dess seriositet. Du kan både söka på specifika ärenden och söka på anmälningar.

2. Använd ARN
Allmänna reklamationsnämnden, förkortat ARN, är en myndighet med opartisk roll. Hit kan missnöjda kunder vända sig och ge ARN i uppgift att lösa en tvist mellan konsument och företag.

Ett företag som har mycket anmärkningar via detta inger ingen större trygghet, och rimligen sätter detta käppar i hjulet för ditt förtroende. Här kan du använda Google genom att skriva ”ARN >företagets namn<” eller ”ARN anmälan >företagets namn<”



3. Använd svarta listan
Hemsidan Råd&Rön, utgiven av Sveriges Konsumenter, är också fördelaktig för dig. Där sammanställs nämligen en svart lista på företag att undvika, på företag som struntar i att följa ARN:s beslut om hur tvister med kunder bör lösas. 

Svarta listan är ett gediget journalistiskt arbete och uppdateras två gånger per år med sådan precision att vissa företag hellre pungar ut pengar till den missnöjda kunden än att hamna på listan.

Företagen hamnar inte bara på en lista, utan på en karta på Råd&Röns hemsida. Där är företagen geografiskt markerade och kan sorteras utifrån kommun/land eller bransch – allt för att ge dig snabbare och smidigare svar på dina frågor.

4. Kolla upp bolaget kostnadsfritt
Surfa in på hemsidor som allabolag.se eller proff.se. Där kan du gratis se bolagshistorik, bolagsmän, siffror och annat som kan vara värdefullt i din jakt på mer information. Det är också möjligt att ta en fullständig kreditupplysning, men detta kostar en slant.

5. Gå igenom hemsidan
Skanna av hemsidan du ska köpa ifrån när du väl har landat där. Visserligen behöver du inte dra en slutsats av designen, men ju mer professionell den ser ut, desto större är chansen att detta är en spegling av själva företaget. 

Är hemsidan snabb, snygg och får den dig att känna dig trygg? Hur är det med användarvänligheten och enkelheten? Upplever du att den är onödigt krånglig, som om företaget medvetet vill att du ska gå vilse i dess labyrint? Men oavsett vilket – låt dig inte luras av en eventuellt snygg design. I slutändan är det insidan som räknas.

Information om såväl PUL som partners är tecken på seriositet. Vidare bör företagsnamn och säte framgå tydligt. Tänk även på att de allmänna villkoren ska vara synliga och att hemsidan bör vara krypterad och säker, i synnerhet om du lämnar ifrån dig känsliga personuppgifter. Se också till att läsa på genom att klicka in dig på en sida som beskriver själva företaget. Oftast heter den ”om oss”, eller ”about us” på engelska. Se även efter hur länge hemsidan har funnits. 

Vidare är ett gott råd att försöka hitta kundreferenser på sajten. Om dessa finns kan du kolla om kundernas lovord stämmer överens med det du är ute efter. Söker du trygghet och en kund trycker på att företaget inger trygghet är det förstås värdefullt för dig. Akta dig dock för falska referenser med enbart text. Hittar du kundreferenser bör det finnas bilder på kunderna.

6. Är företaget certifierat?
Ett konkret tecken på företagets seriositet är ”Trygg e-handel”. Det är en certifiering som alla inte har, men som intygar att företaget lever upp till Trygg e-handels krav för e-handlare. I korthet innebär det att kunden kan känna lika mycket trygghet och säkerhet som när han eller hon handlar i en fysisk butik.

Bland dessa företag inkluderas Net On Net och Kallbergs, som på sina respektive hemsidor betonar att de uppfyller kraven. Med andra ord har de som företag förbundit sig genom ett avtal att följa kraven, något som endast stabila och seriösa e-handelsföretag har rätt att göra. 

Om du klickar in dig på ett seriöst företags ”om oss”-sida, eller i vissa fall startsidan, kan du läsa om hur de är certifierade. Ofta syns även Trygg e-handels logga – ett grått hänglås mot en blå bakgrund innanför en gul cirkel. Vill du dock vara extra säker kan du kontakta Trygg e-handel för att försäkra dig om att företaget är anslutet till dem, eftersom det går att förfalska ikonen.

7. Kontakta företaget
Alla företag fungerar olika, men något som kännetecknar de flesta seriösa är en god kundservice. Med detta menas trevligt bemötande och snabba svar på dina frågor. 

Klicka dig fram till företagets kontaktsida och tveka inte att dra iväg ett mejl, ringa ett samtal eller chatta med kundtjänst. Allt detta är för att du ska få en tydligare helhetsbild av vilket företag du funderar på att sluta ett avtal eller genomföra en affär med. 

Känn inte att du är en börda för företaget när du ställer frågor, även om du inbillar dig att vissa frågor är dumma. Kunden har alltid rätt att få veta vad han eller hon ger sig in i, vilka rättigheter och skyldigheter han eller hon har när sista steget har tagits. Ett företag som kan räta ut dina frågetecken inger förtroende och trygghet.

8. Missa inte det mest självklara
Ponera att det mesta ser bra ut – men så saknas antingen företagets namn, adress, telefonnummer eller e-post.Då finns all anledning att tveka. Ett företag som inte har något att dölja kommer allra först och allra främst att skylta med denna grundläggande information.

Detta har bland annat Konsumentverket gått ut och betonat. Man menar att om den här typen av självklar information saknas är det befogat att misstänka företaget. Vidare menar man att det bör finnas information på hur man kan reklamera ett eventuellt köp, något du också kan ha i åtanke. 

9. Besök sidor med omdömen
Det finns även sidor som tycker till om företag. Hit hör exempelvis Reco, där du både kan ta del av och bidra med omdömen på diverse företag, inklusive sådana som är verksamma enbart på nätet. Du som känner till Rejta får framöver nöja dig med att den sajten har flyttat in hos Eniro. Därinne kan du fortsatt få information och omdömen om företag.

10. Kolla upp på Facebook
Förutom Google finns förstås det unga fenomenet Facebook, det största av alla sociala medier. I dag har i princip alla stora företag en Facebook-sida som fungerar som ett komplement till företagets hemsida. Här finns oftast kontaktuppgifter och betyg, och här får kunden möjlighet att interagera på en offentlig plattform. 

För några år sedan uppstod en trend där privatpersoner skrev långa inlägg på företagens loggar. De berättade om antingen positiva eller negativa erfarenheter av företag, och använde sig av sina egna unika fall för att ge antingen ris eller ros till företaget. På det här sättet kunde andra kunder få en uppfattning av företaget, som i sin tur kände press och motivation att behandla kunden med omsorg och respekt.

När du klickar in dig på ett företags Facebook-sida kan du således se vad andra personer säger och tycker, samt ta en titt på hur många gilla-markeringar sidan har för att få ett hum om företagets förtroende, popularitet och trovärdighet. Du kan kika på fotoalbum och filmklipp, ta del av eller själv skriva recensioner, läsa på om företaget på ”om”-fliken samt hålla dig uppdaterad om olika evenemang.

11. Googla!
Tveka aldrig på att använda dig av Google, eller som det numera heter – att googla. Ska du söka på ett visst företag kan du skriva in dess namn följt av ”bluff” eller ”avtal”, ”villkor” eller ”omdöme”. Du kan då hamna på diverse forum där privatpersoner diskuterar och fullkomligt klär av företaget med sina egna erfarenheter som vapen. 

Glöm inte att Google i dag är så pass intelligent att den inte bara ger dig ofantligt många träffar, utan också rankar dem utifrån relevans, trovärdighet och popularitet. Det finns en anledning till att denna sökmotor har konkurrerat ut sina bittraste rivaler och blivit ett av världens största företag.

LÄS ÄVEN: Så skyddar du dig mot nätfiske

12. Var noga vid betalning
När du kliver in i en fysisk butik, väljer en vara och betalar i kassan har du förmodligen pratat och diskuterat med en anställd. Du har fått hjälp och råd, vilket gör att flera av dina frågetecken rätats ut från sekunden du intresserat dig för en produkt till ögonblicket du bestämt dig för att köpa den.

Surfar du in på en nätbutik är kundtjänst i form av chatt, mejl eller samtal de vettigaste sätten att få svar på dina frågor på samma sätt. Var här noga med hur leveransen fungerar: när anländer produkten? Vilka villkor gäller? Är det något du bör känna till som kanske kännetecknar just detta företag?

Vid betalningen är det fördelaktigt om du kan välja olika betalningssätt. Ett företag som endast erbjuder ett enda betalningssätt ska du vara misstänksam mot. Betalkort, kreditkort eller faktura är några av de vanligaste alternativen och du bör kunna förses med åtminstone två av dessa om företaget är seriöst. Om företaget har integrerade betallösningar med välkända företag som exempelvis Klarna är det ett tecken på seriositet. Alla kan nämligen inte implementera det.

13. Låt inte skenet bedra
En intressant syn på saken gav Konsumentverkets jurist Cecilia Norlander. Hon resonerade kring priset och menade att om det verkar för bra för att vara sant så är det nog inte sant.

– Då är det läge att dra öronen åt sig. Kostar Gucciväskan 100 kronor så är det nog inte Gucci.

Du kan i det här läget använda dig av olika hemsidor som jämför priser, bland annat Pricerunner eller Prisjakt. Är det så att en specifik vara är mycket billigare på ett företag än på de andra är det på sin plats att tvivla och ifrågasätta. 

 
14. Ta medierna i beräkning
Det ligger förvisso en sanning i att medierna har en förmåga att förvränga och försköna på sitt eget sätt. Däremot heter det också ”ingen rök utan eld”. Det kan vara på sin plats att kolla upp om och i så fall hur företaget har omnämnts i medierna. 

Det kan röra sig om ett inslag på SVT:s eller TV4:s nyheter, eller att Aftonbladet, Dagens Nyheter eller Expressen har skrivit om företaget på ett positivt eller negativt sätt. Det är viktigt att inte dra absoluta slutsatser utifrån en artikel eller ett tv-inslag, men samtidigt inte ignorera dessa genom ett slags tunnelseende.

15. Kolla upp totalpriset
Du klickar dig fram till en produkt som faller dig i smaken. Du väljer att köpa den. Du kommer till betalningssidan. Var noga med att ta en extra titt på siffrorna nu. Vad ligger frakten på? Ingår porto och expeditionsavgift? Finns några tullavgifter? Här är det nämligen viktigt att du säkerställer vad totalpriset blir. Vad själva produkten kostar skiljer sig mot vad slutsumman landar på.

16. Använd fler sociala medier
Naturligtvis ska du utnyttja sociala medier även på andra fronter. En hel del företag har även kopplat upp sig på Twitter och Instagram, två sociala medier som etablerat sig i människors vardag.

Ett tips här är att söka på företag via en hashtag framför namnet. Vill du, till exempel, kolla upp vad Apple har för sig kan du skriva #apple och skanna av så många bilder eller tweets du orkar. 

Sammanfattning

Den teknologiska utvecklingen världen över har gjort att företagen på nätet ökat lavinartat. Därför är det viktigt att kunna säkerställa vilka som är seriösa. Med Easycredits tips reducerar du risken för att hamna i klorna på oseriösa företag. Det är en nödvändighet för att du inte ska trassla in dig i spindelnätet.

23 juli 2015

Vi behandlar din ansökan,
vänligen vänta...