Hur mycket vill du låna?

  • Lånebelopp:
  • Återbetalning:
  • Total lånekostnad:

Bedragare använder Skatteverket

Bedrägerier på internet har ökat lavinartat de senaste åren och bedragarna blir alltmer sofistikerade. Den absolut senaste bedrägerihärvan pågår just nu och använder Skatteverkets kredibilitet för att locka sina offer i fallgropen.

Falsk e-post om skatteåterbäring

Bedragarna blir alltmer kreativa vilket ställer högre krav på oss som vill undvika att bli bedragna. Vi behöver helt enkelt höja vår kunskap när det gäller internetsäkerhet och vara mer kritiska till exempelvis okänd e-post och skadliga hemsidor.

Just nu pågår en bedrägerihärva som går ut på att bedragarna skickar ut e-post till svenskar runtom i landet och informerar om falsk skatteåterbäring. Som mottagare ser man Skatteverkets logotyp, färger och kontaktinformation. Målet för bedragarna är att få mottagaren att klicka på en länk för att därefter ange uppgifter som används för att rensa bankkontot. 

Anspelar på känslor

Just e-post har blivit ett forum för bedragare att försöka locka in sina offer anonymt. De flesta av oss har någon gång fått e-post av en påstådd banktjänsteman som hävdar att en av bankens kunder gått bort och att det finns möjlighet att ta del av den avlidnes pengar. Den typen av e-post är numera ganska uppenbar och förmodligen inte lika effektiv. 

Däremot har man i denna härva anspelat på mottagarens känslor och skyltar med en svensk myndighet vilket är både ovanligt och förmodligen effektivt. För den som inte är uppmärksam uppfattar man snabbt att det är Skatteverket som ska skicka pengar till en och just det i kombination med att det inte gjorts tidigare är förmodligen det som gör denna härva så riskabel för offret.

Bedragarna har inte bara skyltat med Skatteverkets logotyp utan även lagt med en riktig länk som leder till Skatteverkets riktiga hemsida för att ytterligare öka trovärdigheten i e-postutskicket.

I meddelandet står följande:

............................. ............................ ............................ ...........................

Anmälan om skatteåterbäring för 2013

Kära skattebetalare,

jag sänder detta mail för att meddela: Efter den senaste årliga beräkning av din skatte aktivitet
har vi bestämt att du är berättigad att erhålla en skatteåterbäring på:

SEK 1,934.56

För att få din återbetalning, fyll i och skicka in skatteåterbäring formuläret.

Klicka här för att komma åt din återbetalning.

Vårt huvudkontor adress hittar du på vår hemsida www.skatteverket.se 

............................. ............................ ............................ ...........................

Utländska bedragare

Det är inte alls ovanligt att utländska ligor ligger bakom den här typen av bedrägerihärvor. Av utformningen i e-postet att döma kan man snabbt konstatera att språkbruket är bristfälligt vilket kan vara ett tecken på att det är utländska bedragare även den här gången.

Eftersom den här bedrägerihärvan är så pass ny är det svårt att säga hur många det är som drabbas och hur bred härvan är. Det är heller inte klart huruvida mottagaren i verkligen förväntar sig någon form av skatteåterbäring eller om e-postutskicket skickas ut till en bred målgrupp.

Så undviker du att bli ett offer

Var kritisk
Se alltid till att tänka en extra gång när du hanterar din e-post. De flesta banker och myndigheter skickar aldrig ut information där man ska vidta någon form av åtgärd som är monetärt relaterad.

Kontrollera avsändaren
En av de viktigaste åtgärderna du kan vidta när det gäller e-post från företag, myndigheter eller andra organisationer som PayPal eller liknande är att kontrollera avsändaradressen. Den avgör egentligen om e-postmeddelandet verkligen kommer från den påstådda avsändaren.

Om det exempevis är PayPal som skickar ett meddelande och det står @paypal.com så kan du vara säker på att det kommer från PayPal. Om det exempelvis står@paypalservice.com finns all anledning till oro.

Öppna inte e-post från okända avsändare
När du inte vet vem avsändaren är eller inte förväntar dig att få e-post behöver du inte öppna det. Ha samma tänk för din e-postadress som du har för ditt mobilnummer. Det är väldigt vanligt att många inte svarar när de inte känner igen numret.  

Klicka aldrig vidare
Även om du nu har öppnat och läst e-postmeddelandet så ska du aldrig klicka dig vidare om du inte känner igen avsändaren och budskapet. Det kan, förutom att vara ett bedrägeriförsök, även handla om virus. 

Svara inte
Många mottagare som känner igen de lömska bedrägeriförsöken via e-post väljer att svara till avsändaren. Undvik det eftersom du omedvetet meddelar avsändaren att din e-postadress verkligen når ut till en person. 

Värna om din e-postadress
Ha samma principer som du har för ditt mobilnummer när det gäller din e-postadress. Tänk till innan du anger din e-postadress och se till att du endast skriver den på säkra hemsidor. Undvik att skriva ut din e-postadress i forum, tävlingar etc.

Två e-postadresser
Ett smart tips är att ha två olika e-postadresser. Den ena som får användas väldigt restriktivt och mer seriöst medan man kan ange det andra på hemsidor som man inte riktigt är lika säker på. Resultatet blir att man förväntar sig att e-posten på den sekundära e-postadressen är lite mer opålitlig. 

Easycredit skriver nyttiga artiklar och nyheter som berör privatekonomi, internetsäkerhet m.m. Vi har tidigare bl.a. skrivit om identitetskapning och hur man skyddar sig på internet, hur man surfar säkrare på internet, hur man undviker att bli bedragen och hur man gör när man fått en bluffaktura.

Har du råkat ut för bedrägeriförsök? Tipsa gärna oss på kundtjanst@easycredit.se.

27 januari 2014

Vi behandlar din ansökan,
vänligen vänta...