Hur mycket vill du låna?

  • Lånebelopp:
  • Återbetalning:
  • Total lånekostnad:

Så gör du om du fått en bluffaktura

Det är inte alltid bluffakturor strider mot lagen. Många gånger handlar det om att företag hittat ett hål i systemet och tyvärr är det många som råkar ut för fakturabedrägerier som det även kallas. Se till att vara påläst i förebyggande syfte.

(O)lagliga metoder?

Bedrägerier blir allt mer vanligt och utförs i syfte att vilseleda för egen vinning. Ganska tydligt kan man tycka men det finns faktiskt ett område som befinner sig i en gråzon. Företag som skickar ut bluffakturor har hittat en lucka i systemet som används för att, mer eller mindre, lura konsumenter eller företag att betala för någonting som man egentligen inte vill ha och som man inte beställt. I varje fall inte medvetet.

Det är allt för många som råkat ut för vilseledande telefonsamtal eller fakturor och som inte vet hur man ska gå vidare för att inte behöva bli betalningsskyldig. Vi vill bringa lite klarhet i frågan.

Så går det till när du blir lurad

Det finns olika metoder att bli lurad på men det allra vanligaste är att du blir uppringd av telefonsäljare som erbjuder dig att köpa en tjänst. Det kan exempelvis handla om en annonsplats på deras hemsida som fungerar som någon form av sökkatalog på internet. Hemsidan, som förmodligen inte har så många besökare alls, är endast ett medel och argument för att kunna påstå att offret verkligen har köpt någonting.

Telefonsäljaren kan exempelvis erbjuda ditt företag att uppdatera din information på deras hemsida och får det att låta som att det är helt kostnadsfritt. Många av personerna som blir uppringda får inte ens information om att tjänsten kommer att kosta men till deras förvåning så ramlar det kort därefter in en faktura på flera tusen kronor som avser någonting i stil med "Årsavgift för annonsering på www.hemsidan.se".

Luckan i systemet

Olagligt? Nja. Företaget har nämligen hittat en lucka i lagen som gör att de kan styrka att köparen faktiskt har velat köpa tjänsten. Det kan exempelvis handla om en inspelning eller ett skriftligt godkännande. Det lukrativa med den här oseriösa metoden är att kostnaden som man blir debiterad befinner sig precis på gränsen till att det ska vara värt att gå hur långt som helst rent juridiskt.

Förmodligen orkar inte majoriteten anlita advokat och processa eftersom det "bara" handlar om några tusenlappar. I slutändan vinner företaget på grund av att kunden inte vill riskera betalningsanmärkning.

Det här är ett bedrövligt sätt att bedriva en verksamhet och det är tydligt att syftet är att lura så många som möjigt och tjäna så mycket pengar som möjligt.

Svensk Handel Varningslistan

Svensk Handel är en medlemsdriven organisation som företräder företag inom parti- och detaljhandeln. Organisationen har utvecklat en varningslista som listar alla oseriösa företag som bedriver den här typen av bedrägliga verksamheter. Vår rekommendation är att du som råkat ut för bluffakturor ser till att anmäler oseriösa företag till svensk Handel.

Niklas, ett av offren

Easycredit har varit i kontakt med Niklas som råkat ut för en bluffaktura på det här sättet och han har gett oss en inblick i hans ärende som avser en faktura från ett företag som arbetar på det här sättet.

Han berättar att han blev uppringd av en telefonförsäljare och att han kort efter samtalet fått en faktura avseende en tjänst som han inte beställt. Trots att det är flera månader sedan Niklas råkade ut för detta är ärendet fortfarande inte avslutat ännu samtidigt som företaget inte vidtar några direkta åtgärder.

För Niklas har turerna sett ut enligt följande:

1. Telefonsamtal
Niklas får ett telefonsamtal från säljaren. Han godkänner inte något avtal och får ingen information om att han kommer att bli debiterad.

2. Bestridande av faktura
Niklas bestrider fakturan och kontaktar företaget, som sköter fakturaservicen åt företaget som ligger bakom det hela, som ger honom kalla handen och hotar med att driva in fakturan och debitera honom för ett tvåårsabonnemang och menar att han godkänt detta per telefon.

3. Påminnelse
Företaget skickar en påminnelse.

4. Bestridande av faktura
Niklas bestrider fakturan ännu en gång och kontaktar dem. Den här gången kontaktar han ett annat fakturaserviceföretag som hanterar ärendet som också ger honom kalla handen.

5. Hänvisning till lagen
Niklas hänvisar företaget till olika lagtexter innehållande information om bl.a. vilseledande marknadsföring etc.

6. Avvaktan
Ärendet står still i väntan på ytterligare åtgärder.  

Våra tips till dig som blir utsatt för bluffakturor

Så fort du mottar bluffakturan ska du bestrida den skriftligt och spara underlaget vid eventuellt styrkande i ett senare skede. En fordran som bestrids får nämligen inte skickas vidare till inkasso. Det strider helt enkelt mot god inkassosed att driva in en tvistig fordran.

Du kan kontakta företaget och göra ett försök att förklara men eftersom företagets affärsidé går ut på att lura kommer de förmodligen inte vara tillmötesgående. När du konstaterat detta så kan du vända dig till polisen och göra en anmälan.

Du kan, trots att du bestrider, få både påminnelse, inkassokrav och brev från Kronofogden och det är viktigt att du fortsätter att bestrida även de handlingarna på samma sätt.

I slutändan går ärendet vidare till tingsrätten där allting avgörs och du ska vara beredd att gå så långt när du blivit utsatt på det här sättet. Som privatperson kan man få rättshjälp så att kostnaderna för rättsprocessen inte blir alltför höga. För mer information om det kan du kontakta Rättshjälpsmyndigheten.

Och sist men inte minst. Glöm inte att surfa till Svensk Handels hemsida och anmäla företaget till Varningslistan.

 27 november 2013

Vi behandlar din ansökan,
vänligen vänta...